Modell till skulpturen "Mänskligheten i Guds hand" |
När jag fyllde 40 år fick jag av min svärmor Gunvor Kaldén
en gipsmodell, troligen ett förslag till offentlig utsmyckning någonstans. Jag
var länge ovetande om vem konstnären/skulptören var, vilket namn verket fått, och om modellen utmynnat i en offentlig utsmyckning. Svärmor nämnde inget
om detta vid överlämnandet och jag var dum nog att inte fråga men tackade
artigt och tog emot gåvan som ursprungligen förvärvats av Gunvors man Samuel
Kaldén. Gipsmodellen är ca 50 cm hög inklusive sockel. Den föreställer en
stiliserad hand i vars handflata en grupp människor vuxna och barn är avbildade
i relief. Snett nedanför gruppen av människor finns en diktstrof som jag senare
identifierat är hämtad från en dikt av Per Lagerkvist: "O soluppgång i evigheten".
Gipsmodellen var troligen ett förslag till utsmyckning i en minneslund eller
liknande på en kyrkogård.
Modellen var något svårplacerad och hamnade slutligen ovanpå ett
dokumentskåp i min frus arbetsrum. Sedermera fick gipsmodellen följa med flytten
till Mariestad där den nu står på en byrå i vårt sovrum.
Det senaste året har trots nedstängning och isolering p g a covid-19 erbjudit
rikliga möjligheter till reflektion och eftertanke och tid att fylla igen
luckor i kunskap och minnen, rörande släkten framför allt. I marginalen av
detta fanns bl.a. gipsmodellen som efter närstudium avslöjade en diskret
signatur på ena sidan av sockeln – J Fröding. Det kan inte vara någon annan än
Jonas (Johannes) Fröding, f. 1905 och son till prosten Johan Hjalmar Fröding i
Visnum och hans första hustru Ida Elisabeth Dahlgren.
Jonas Fröding 1905-1959 |
Jonas studerade vid Larssons och Berggrens konstskola 1923-25. Han blev därefter under två år elev till Carl Milles vid Konsthögskolan. Han genomförde sedan konstresor till Paris, Tyskland och Italien under 1930- och 1950-talen. Han tillhörde konstkollektivet Aura som deltog i olika utställningar i Sverige och Norden genom åren. Han har avbildat kända personer i form av byster t.ex. nordpolsfararen Andrée (1937), författarinnan
Victoria Benedictsson
(1938) och Erik Dahlberg (1952) m.fl.
Bland skulpturer och offentliga utsmyckningsuppdrag kan nämnas "Flora"
i Malmö (1936), ”De fyra årstiderna”, Ruds kyrkogård, Karlstad (1947), "Lekande
barn" i Lund (1950), "All vår början" i Malmö (1952), Han är
även känd som akvarellist, grafiker och glasmålare. Jonas Fröding avled 1959 endast
54 år gammal.
Under sommaren och hösten 2020 följde jag och min fru spåren efter Samuel Kaldéns arbete som trädgårdsarkitekt. Åtskilliga är de kyrkogårdar som han av församlingarna getts uppdrag att gestalta, utvidgningar eller förändringar i äldre delar. Vi kom så småningom till Nedre Ulleruds kyrka och dess kyrkogård, där Samuel anlitats för olika åtgärder under åren 1963-1975. Redan ca 1950 blev Samuel Kaldén konsulterad för åtgärder inom kyrkogården efter att den centralt placerade stora hängbjörken ”Kronbrua” blåst ned. Kyrkoherden Johannes Lindberg ville ha ett förslag på en ceremoniplats där stubben till björken på något vis skulle ingå. Samuel Kaldén föreslog att ett fyra meter högt kors av rundvirke i ek skulle resas, med den gamla björkstubben som fundament. Det blev inte så och det är här Jonas Fröding kommer in.
"Mänskligheten i Guds hand" Foto: Carina Libeck/ Forshaga-Munkfors församl. |
Vi tror att Samuel fick gipsmodellen av ”Mänskligheten i Guds hand” som 50-årsgåva av konstnären i anslutning till att statyn restes i mitten av 1950-talet.
/Roland Tiger
Bevarandeplan för kyrkogårdar i Forshaga-Munkfors församling, 2016. Inventering, text och foto där annat inte anges: Carina Libeck/ Forshaga-Munkfors församling.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar